Thursday, August 02, 2007

vakantie deel 2




Zo, wij zijn weer veilig terug in ons eigen Nijmegen. En we hebben het heerlijk gehad!! Zoals mama al vertelde in de vorige update zijn we op 2 verschillende plekken geweest; in de Ardeche en in de Pyreneeen. Jullie houden de foto's van de Ardeche nog even tegoed, want de memorystick waar ze op staan ligt nog in de vouwwagen.... Dus eerst maar Domain St Martin!

DE CAMPING


De camping ligt op een supermooie plek in de Pyreneeen. (zie de link op de voorpagina van ons blog)en is de plaats waar opa Fred en oma Annelies in de zomer wonen. Wij stonden helemaal onderaan de camping. Hier was een soort veldje waar allemaal mensen met kinderen stonden. (en een daarvan was mijn neefje Norian!!). Dat was superleuk, want zo konden we de hele dag met onze vriendjes spelen. Naast ons hadden ze drie jongetjes, waarvan de jongste 2 was en de oudste 7. Wouter, de jongste, was helemaal dol op Marlot. Als hij 's morgens wakker werd wilde hij meteen met Marlot spelen. Marlot vond hem geloof ik ook wel leuk, dus moeten ze over 18 jaar nog maar eens afspreken!! Er waren sowieso heel veel kinderen op de camping en ze waren allemaal nederlands, dus dat was lekker makkelijk!! We hebben heel veel gedaan, maar ook lekker geluierd en bij het zwembad gelegen. Ik mocht iedere morgen met papa brood gaan halen in het restaurantje en als papa dan centjes in zijn broekzak had, mocht ik zelf een lollie gaan kopen!!Meestal kwamen we dan opa Fred wel ergens tegen en kon ik meteen meehelpen om alle plantjes water te geven. Ja, er moest ook gewerkt worden hoor!! Ik heb mee takken afgezaagd, bladeren geharkt, gesnoeid en nog veel meer! Ook papa heeft op de camping gewerkt; hij heeft samen met Kerijn oma een avondje meegeholpen in het restaurant. Ook hebben we natuurlijk vaak in het restaurant gegeten. Marlot zat dan in haar kinderstoel en kreeg haar eigen potje te eten. Voor mij kookte oma altijd iets wat ik heel lekker vond zoals worstjes met frietjes, meloen en kippenpoten. Ook mocht ik elke keer als toetje een ijsje uitkiezen. Als we het een beetje te lang vonden duren, mochten we met de duplo spelen. Die was nog van Jop en Floor geweest. Papa en mama hebben gesmuld van onder andere lamsbout, confit de canard, rode mul en nog veeel meer lekkers!! Ook hebben we een keer met z'n allen pannenkoeken gegeten bij de vouwwagen.Mijn allerbeste vriendin Fauve mocht ook mee-eten. Papa bakte voor wel 7 mensen pannenkoeken op ons campingfornuisje!!Overdag was het restaurantje een bar waar 's middags voornamelijk alle mannen op een groot scherm naar de Tour de France gingen kijken. (de vrouwen lagen dan lekker op de ligbedden langs het zwembad te zonnebaden). Ik vond het altijd leuk om binnen mee aan de bar te gaan zitten of met de andere kinderen spelletjes te gaan doen. Ook mocht ik een keer met Richard in zijn grote fourwheel-drive meerijden!! Dat was pas echt stoer!!



DE BERGEN




En weet je wat we ook gedaan hebben??? In de bergen gewandeld! De eerste tocht heb ik alleen met papa en mama gedaan. (Marlot mocht bij Kerijn en Martine blijven)Dit was een tocht naar een hele hoge berg waar bovenop een toren stond. Die toren heet Tour de Goa. Vanaf het zwembad kon je de toren zien staan. Ik kon bijna niet geloven dat we daar helemaal heen zouden gaan wandelen!! Maar het ging heel erg goed, gelukkig gingen we eerst een stuk met de auto omhoog en daarna was het een klein half uurtje klimmen naar de top. Af en toe was het behoorlijk steil, maar het ging heel goed. Toen we helemaal bovenaan waren hadden we een prachtig uitzicht over de bergen en hebben we daar lekker gerust en wat gegeten en gedronken. We konden zelfs het zwembad van de camping zien. Ik heb vanaf de top ook opa Walter en oma Jose gebeld om te vertellen dat ik zo ver zelf gelopen had!!Ik had onderweg ook nog heel mooie stenen gevonden, maar ik moest ze van papa en mama zelf dragen. Ik heb ze halverwege dus maar weggelegd....Toen we terug kwamen was ik best heel trots op mezelf en heb aan veel mensen de hoge toren vanaf het zwembad laten zien en verteld dat ik daar helemaal zelf naar toegelopen ben!



Ondertussen hadden we de smaak zo te pakken dat we een paar dagen later nog wel een tocht wilden gaan maken. Dit keer mocht Marlot ook mee. We kozen voor een tocht naar de Cascade de Anglais. Opa Fred ging ook mee.Dit was een heel andere tocht dan de eerste, maar wel ontzettend gaaf!! Het eerste stuk liepen we over een soort bospad en net toen ik het saai begon te vinden zagen we een hele berg stenen. Oh,nee we moesten hier overheen!! Dat was nog eens spannend. Ik klom en klom en net toen we bovenaan die grote berg stenen waren, was er opeens een heel spannend bruggetje en daarna weer heel veel klimstenen, nog een bruggetje en ineens stonden we bij een prachtige waterval! Dit was de Cascade stVincent. Hier hebben we even uitgerust en besloten we dat het zo goed ging, dat we best naar de hoogste waterval door konden gaan klimmen.. Nu moesten we over nog steilere rotsen klimmen en over een hangbruggetje waar je maar met 3 mensen tegelijk op mocht. Ik begon best moe te worden, maar gelukkig hoorden we de waterval steeds dichterbij komen. En daar was hij dan eindelijk!! Ik was zo blij dat we er waren dat ik lekker in mijn blootje in het water ben gaan zwemmen. Dat was wel heeeel erg koud, maar ook heerlijk!! Na goed gerust en gegeten en gedronken te hebben, waren we klaar voor de terugreis. Die was soms nog moeilijker dan de heenweg. Ik kon die grote stenen vaak wel opklimmen, maar erafgaan was nog een ander verhaal. Gelukkig konden opa Fred en papa en mama mij vaak helpen en kwamen we uiteindelijk allemaal veilig, moe en zeer voldaan terug op de camping!! Wij hadden die avond wel een lekker dinertje in het restaurant verdiend vonden we!! Gelukkig hadden we al een plekje gereserveerd, want het restaurant zat iedere avond bomvol! Oma Annelies kan ook zooo lekker koken!! Die nacht sliep ik als een roosje...





UITSTAPJES


In de omgeving van Casteil zijn heeeeeel veel mogelijkheden tot leuke en interessante uitstapjes. Nu hebben wij de luxe dat we waarschijnlijk nog vaker hier komen dus hebben we een heleboel uitgesteld tot volgend jaar of het jaar daarop of daarop....(Zo zijn we nog steeds niet naar de beroemde abdij geweest....). Wat hebben we wel gedaan?? We zijn naar het mooie stadje Villefranche geweest. Toen we daar aankwamen zei ik meteen tegen papa en mama dat ik daar als eens geweest was. Dat klopte want vorig jaar in mei zijn we daar ook al geweest!! Ik wist nog dat we daar een ijsje gegeten hadden en tradities moet je in ere houden, dus hebben we daar nog maar een ijsje genomen! Verder zijn we ook naar de Grotten geweest. Fauve, Kerijn, Martine en Norian gingen ook mee. Papa en mama dachten dat de grotten een beetje tegen zouden vallen omdat we nog niet zo lang geleden naar de grotten van Han waren geweest, maar niets was minder waar. Er waren prachtige stalagtieten en stalagmieten en een soort gordijnen van steen. Alles was prachtig verlicht en er was steeds heel mooie muziek te horen. Het leek wel de efteling!! Norian werd er zo rustig van dat hij in de draagzak in slaap viel!


Verder zijn we nog een dagje naar Perpignan geweest. Hier hebben we een grote vestingstoren bekeken en vooral veel geshopt. Ook zijn we een paar keer met opa en oma naar het marktje in Vernet les Bains geweest waar oma inkopen doet voor het restaurant en naar de grote markt in Prades. Hier kreeg ik van oma nog een heel stoere handdoek die je als een soort cape om kunt hangen. Zo lijk ik net een kikker met een catalaanse zwembroek aan!! En natuurlijk zijn we vaak in de supergrote supermarkten geweest, dit vinden wij altijd erg leuk in het buitenland!

HET STRAND



Een van de meest leuke dingen op vakantie vinden wij wel de zee en het strand. En dat maakt dit plekje zo uniek, je zit namelijk midden in de bergen maar tegelijkertijd ook maar 50 minuten van het strand vandaan. We zijn dus ook nog 2 keer naar de zee geweest. We gingen dan naar Canet-plage waar de zee heeel langzaam afliep zodat ik heel ver de zee in kon lopen. De eerste keer waren we samen met opa Fred en oma Annelies. Toen waren er heel hoge golven, dat was gaaf joh!! Helaas had mama toen haar toestel niet bij zich.. De tweede keer kon oma Annelies helaas niet mee omdat ze moest werken, maar opa Fred wel. Er waren dit keer helemaal geen golven, maar verder verliep de dag ongeveer net zo als de eerste keer. We hebben gezwommen, ook Marlot vond de zee heel leuk en heel veel koffieapparaten gemaakt. Dat zijn diepe gaten die we in het zand graven waar dan bruin water met witte schuim erop naar boven komt. Ik heb ook nog samen met wat franse kinderen gespeeld, wij verstaan elkaar prima hoor!! Marlot sliep weer heerlijk in haar tentje onder de parasol en 's middags zijn we mosselen met friet gaan eten. Natuurlijk hoorde er ook een ijsje bij en gingen we picknicken op het strand (met chips en koekjes!!). Op de terugweg gingen we ook nog naar MacDonalds!! Dat hadden papa en mama al de hele vakantie beloofd!!




TERUGREIS




En zo kwam er helaas ook weer een einde aan de vakantie. Zondag ben ik nog met opa naar de dierentuin in Casteil geweest terwijl papa en mama de vouwwagen gingen inpakken. Het was die dag erg heet, dus ging een laatste duik in het zwembad er nog wel in! Na een laatste macaronimaaltijd bij de stacaravan van opa en oma lieten we Richard, Dini,Kerijn, Martine en zielige Norian (hij kreeg op vakantie de waterpokken) en natuurlijk opa en oma met een dikke kus en traan achter. Wij hadden onze pyjama's al aan en tot ieders verbazing sliepen we allebei al na 10 minuten en snurkten we door tot half 9 de volgende morgen. Je snapt dus wel dat de reis heel erg opschoot. Dus besloten we om 11 uur in de Ardennen te stoppen en de vouwwagen op te zetten voor een laatste nachtje vakantie. We stonden in Houffalise, een mooi plaatsje aan de Ourthe. Omdat het een beetje regende, gingen we 's middags naar Houtopia. Dit is een soort museum waar van alles te ontdekken is over de zintuigen. Maar het allerleukste vond ik de binnen en buitenspeeltuin!! En na een leuke dag, een laatste maaltijd op de camping en een laatste nachtje in de vouwwagen (waar wij 's nachts allebei wakker werden omdat we het zooo koud hadden!!) waren we de volgende middag weer thuis!! En nu genieten we nog heeel lang na van alle leuke herinneringen aan deze supervakantie!


Dikke kus van Noud en Marlot.

1 comment:

Anonymous said...

hallo,
Dat ziet er allemaal goed en leuk uit. Zo te zien een hele fijne vakantie gehad.
We zijn jaloers op jullie hoor!

groet wendy willem en karlijn